Winterbanden: handige tips voor veilig rijden - Waarom twee winterbanden niet volstaan

Waarom twee winterbanden niet volstaan

Winterbanden Gepubliceerd op 19/02/13 door Julien

Om geld uit te sparen is het verleidelijk om alleen winterbanden op de drijfassen te monteren. Hoewel dit vaak gedaan wordt, is dit niet zonder risico. Rezulteo heeft dit gecontroleerd door deel te nemen aan de door Michelin georganiseerde tests op het circuit van Val-d’Isère, in de Savoie.

Twee of vier winterbanden? De test uitgevoerd door Michelin Twee of vier winterbanden? De test uitgevoerd door Michelin - Foto credits © : Rezulteo

Veel automobilisten rijden met winterbanden op de voorassen en met zomerbanden op de achterassen. Ze realiseren zich echter niet altijd dat dit gevaarlijk kan zijn. Deze opstelling verslechtert namelijk op aanzienlijke wijze het weggedrag van het voertuig.

Wat gebeurt er als we banden met verschillende rubberkwaliteiten monteren? Zodra de temperatuur onder de 7°C zakt, de keerdrempel voor de prestaties van de twee types banden, komen de eigenschappen van winterbanden extra goed tot hun recht dankzij het hoge silicagehalte. Het rubber van zomerbanden verstijft echter bij lage temperaturen. Resultaat? Een gripverschil tussen de voor- en achterbanden.

In de praktijk leidt dit tot een neiging tot ondersturing (slippen van de vooras) of oversturing (slippen van de achteras), naargelang de as waarop de zomerbanden zijn gemonteerd.

Bekijk de video, opgenomen tijdens de door Michelin georganiseerde tests op de piste van Val-d’Isère, waarin dit probleem duidelijk naar voren komt.

 

Rijtest op sneeuw


  • Gebruikte auto's: Renault Mégane 3 en Peugeot 3008.
  • Banden: Michelin Alpin 4 (winterband) op de vooras, en Michelin Primacy 3 (zomerband) op de achteras.
  • Maten: 195 65 R15 voor de Mégane 3, 205 55 R16 voor de 308.
  • Wegdek: aangestampte sneeuw.
  • Testomstandigheden: slalom op constante snelheid met een normale, niet sportieve rijstij

    Het resultaat: in deze omstandigheden biedt de auto een correcte tractie. Maar zodra de rem wordt ingetrapt of het stuur wordt bewogen, leidt dit tot het hevig en onverwacht slippen van de achteras. Het slippen kan, zonder een flinke dosis beheersing en anticipatie, vrijwel niet bedwongen worden.

    In de video is goed te zien dat het absoluut noodzakelijk is direct tegen te sturen, zelfs voordat de auto begint te slippen om het risico op spinnen te voorkomen. Dit gedrag wordt versterkt door de sneeuw, maar kan tevens plaatsvinden op natte of zelfs droge wegen.

    Ons advies: monteer altijd vier identieke en gelijksoortige banden op de twee assen. Als de banden verschillende slijtniveaus vertonen, moet u de meest versleten banden voor monteren: een gebrek aan grip is eenvoudiger te beheersen op de vooras.