Nokian WR SUV 4: laat je niet afschrikken door het winterweer!
Na de aankondiging van de nieuwe winterband voor Midden-Europa, onthult Nokian nu ook de prestaties van de WR SUV 4. Deze band is geknipt voor de winter en bestemd voor het SUV segment. De nieuwe Nokian winterband belooft optimale grip in alle omstandigheden.

Over hetzelfde onderwerp
Ontwikkeld in de meest extreme wintersituaties

“, legt de Finse fabrikant uit. De winterband werd in verschillende testcentra op de proef gesteld om een uitstekende prestatie op elk soort wegdek te verkrijgen.
De WR SUV 4 werd aan een serie van tests op sneeuw en ijs onderworpen in de vermaarde ‘witte hel’ van Ivalo. Voor prestaties op natte sneeuw werd dan weer in Zuid-Finland getest. Vervolgens werd er koers gezet voor Duitsland en Spanje om de capaciteiten op droge en natte wegen bij zachtere temperaturen tot in de puntjes uit te werken.
Goede prestaties op sneeuw, droge en natte wegen
'Concept voor klimatische grip' is de naam voor de nieuwe technologieën gebruikt voor de WR SUV 4. Ten eerste werd de rubbersamenstelling herzien om bij temperaturen onder nul soepel te blijven en voldoende grip te bieden. Door het hoge silicagehalte reageert de band sneller bij temperatuurschommelingen en is zo dus efficiënter op natte wegen, een innovatie die tevens de levensduur van de nieuwe winterband verlengt. Nokian ontwierp voor de nieuwe WR SUV 4 een nieuw directioneel rolvlak. De stand van de lamellen werd via de computer geoptimaliseerd en het middendeel van de band zorgt voor meer stabiliteit op alle oppervlakken, vooral op hoge snelheden.Foto credits © : Nokian
De lamellen op de buitenste blokken dienen als stabilisators en de scherpe zigzagranden kunnen zich openen en sluiten bij het accelereren en remmen. Volgens Nokian is hierdoor een efficiënte waterafvoer mogelijk met meer grip op natte wegen en wegen met natte of smeltende sneeuw tot gevolg. Andere, diepere lamellen op de schouderblokken verstijven de blokken en zorgen voor optimale stuurprecisie en snelle stuurreacties. De zijgroeven werden gepolijst om de band een moderne look te geven. Ook dit zorgt voor een hogere resistentie tegen aquaplaning dankzij een efficiënte waterafvoer.
Tussen de schouders en de middenzone van de autoband kunnen we meerdere ‘holtes’ waarnemen op de bodem van het profiel. Deze “Snow Claws” technologie bieden meer grip bij sneeuw, natte sneeuw of andere zachte ondergronden (zoals modder) en een optimale stabiliteit op hoge snelheid.

Net als voor veel andere banden uit de SUV categorie zijn de zijwanden van de WR SUV 4 versterkt met aramide om te beschermen tegen sneden en andere beschadigingen voor een langere levensduur. De slijtage kan eenvoudig worden afgelezen dankzij de profieldiepte indicatoren in de vorm van een sneeuwvlok. Beschikbaarheid
De Nokian WR SUV 4 zal vanaf de herfst 2018 verkrijgbaar zijn in 57 maten voor velgdiameters van 16” t/m 21”.
Artikelen uit dezelfde rubriek
- Autosalon van Genève: de nieuwe Apollo Aspire XP richt zich op comfort en veiligheid
- Uniroyal AllseasonExpert 2: het hele jaar door veiligheid op natte wegen
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV: de UHP band voor SUV's
- Dunlop brengt de SUV versie van de Sport Maxx RT 2 band uit
- Yokohama Geolandar M/T G003 : all terrain, van de technologie tot de look
- Yokohama gaat de all season markt op met de BluEarth-4S AW21
- Michelin CrossClimate: de reeks breidt zich uit met de Agilis
- De nieuwe Kumho Ecowing ES31 zomerband: groen en zuinig
- Cooper Tires lanceert de nieuwe CS7 zomerband voor stadsauto's
- Nokian kondigt lancering aan van WR SUV 4 als aanvulling op winterbandenreeks