Nieuwe banden: nieuws over nieuwe producten van bandenfabrikanten - Michelin CrossClimate; een winterband en zomerband in één

Michelin CrossClimate; een winterband en zomerband in één

Nieuwe banden Gepubliceerd op 10/03/15 door Julien

Met de CrossClimate, die zowel in de zomer als de winter uitstekende prestaties vertoont, wil Michelin een autoband aanbieden die perfect is toegesneden op de reële behoeften van automobilisten. Een bestek dat veel gemeen heeft met dat van de all season band. Deze autoband valt in werkelijkheid toch in een totaal andere categorie.

Michelin CrossClimate maanlandschap Michelin CrossClimate, het perfecte compromis tussen een winter- en zomerband? - Foto credits © : Michelin

Een all season band? 

De bandenwereld kampt altijd met hetzelfde technische probleem: een zomerband is niet efficiënt in de winter en vice versa.

Binnen het aanbod van de fabrikanten waarbij het seizoenverschil het doorslaggevende criterium is, vormt de all season band de ontbrekende schakel. In theorie lijkt dit het perfecte product dat aan de behoeften van talloze automobilisten voldoet. In de praktijk heeft het echter moeite zijn plaats op de markt te vinden. Deze autoband heeft namelijk de reputatie slechts gemiddelde prestaties te bieden; in de zomer presteert de all season slechter dan zomerbanden en in de winter zijn de prestaties minder vergeleken met winterbanden. De CrossClimate heeft de ambitie om op alle vlakken goed te scoren.

Na het rijgedrag van de automobilisten geanalyseerde te hebben - aan de hand van vragen over hun werkelijke behoeften - heeft Michelin  besloten de CrossClimate te ontwerpen. Ideologisch gezien weigert Michelin een directe link te leggen met de klassieke all season banden aangezien deze over het algemeen aan de zomer aangepaste winterbanden zijn. Michelin heeft de rollen omgedraaid: de fabrikant ging uit van een zomerband om een product te ontwikkelen dat tevens geschikt is voor gebruik in de winter. En dit verschil is van groot belang!

We kunnen allereerst opmerken dat de band voorzien is van de "3PMSF" markering op de zijwanden. Dit logo bevestigt de winterband eigenschappen. Michelin benadrukt echter dat de CrossClimate niet de intentie heeft concurrentie te bieden aan de echte winterbanden. De fabrikant richt zich dan ook niet op gebruikers van dit type autoband.

De CrossClimate is dus bestemd om aan een werkelijke behoefte te voldoen: die van de automobilist die het hele jaar voornamelijk op “zwart" asfalt rijdt, geconfronteerd kan worden met wisselende weersomstandigheden en af en toe op besneeuwde wegen rijdt.

 

Op weg naar een perfect technisch compromis?

Technisch gezien, zijn de vereisten voor een zomer- en winterband totaal verschillend. Michelin verklaart een historische drempel bereikt te hebben binnen het prestatie-evenwicht van één enkele band dankzij een tot het maximum beperkt technisch compromis. De verwachte prestatiecriteria zijn gericht op optimale veiligheid bij alle omstandigheden waarmee een automobilist kan worden geconfronteerd. Kortom, een autoband die in de zomer én in de winter uitmuntende prestaties biedt.

Michelin kondigt bovendien aan alle gebreken die de automobilisten over het algemeen met all season en winterbanden ondervinden omzeild te hebben: een lage energie-efficiëntie, een langere remweg op droge wegen ten opzichte van zomerbanden, enz.

Het rolvlak heeft een directioneel aspect. Een oplossing die we doorgaans op winterbanden terugvinden en tegenwoordig zeldzaam is op zomerbanden welke eerder een asymmetrisch profiel hebben.

Michelin CrossClimate rolvlakFoto credits © : rezulteo

De autoband maakt gebruik van materialen die het in staat stellen niet te verstijven bij temperaturen van minder dan 7°C, en tevens bestand te zijn tegen zomerse omstandigheden. Een krachttoer die tot nu toe onmogelijk leek.

Het rolvlak is waarschijnlijk het sleutelelement van de Michelin CrossClimate. De autoband is voorzien van een onderlaag vervaardigd uit een nieuw materiaal dat het energierendement verbetert, terwijl de zelfblokkerende 3D-lamellen garant staan voor een volmaakte stijfheid op droge wegen (en dus voor stuurprecisie) en een klauweffect op de sneeuw (en dus voor handling ).

 

De test

Na een fraaie theoretische inleiding, stonden het testteam van rezulteo uiteraard te trappelen van ongeduld om de CrossClimate te proberen en zo de eigenschappen ervan te kunnen vergelijken met die van zomerbanden en tevens een test uit te voeren op een besneeuwd wegdek.

De eerste kilometers achter het stuur van onze testauto (Peugeot 308, condities: droog asfalt) stellen ons in staat de beweringen van de fabrikant uit Clermont-Ferrand onder de loep te nemen: de geboden eigenschappen lijken op die van een zomerband. De CrossClimate heeft niet de enigszins sponsachtige kant van een winterband en ook niet hetzelfde rolgeluid. De band blijkt zeer precies en uiterst geruisloos, zelfs bij het beklimmen van de bergpas van La Faucille die zich kenmerkt door een opeenvolging van bochten en hellingen en aan de toenemende hoogte verbonden temperatuurdalingen.

Na deze klassieke situaties worden we geconfronteerd met wegdelen bedekt met verse sneeuw (10 tot 15 cm dik) samen met aangedrukte en bevroren sneeuw. In deze omstandigheden onderscheidt de CrossClimate zich door een verbluffende handling en remprestaties. De band biedt uitmuntende veiligheid en stelt ons in staat probleemloos over dit type wegen te rijden. We benadrukken echter nogmaals dat deze autoband niet kan rivaliseren met een klassieke winterband in deze omstandigheden en het minder zijwaartse grip biedt dan een klassieke winterband. Dit is uiteraard logisch. 

Michelin CrossClimate op sneeuwFoto credits © : rezulteo

Naast deze rijtest, heeft Michelin ons de gelegenheid geboden vergelijkende tests uit te voeren. Na eenzelfde test om de remprestaties op droge wegen en de grip op natte wegen te analyseren, kunnen we vaststellen dat de resultaten vergelijkbaar zijn met die van de Energy Saver +, die, zoals u wellicht weet, één van de beste zomerbanden voor compacte en stadsauto’s is.

 

Conclusie

De benadering van Michelin is onbetwistbaar baanbrekend. De kilometers die wij met de CrossClimate hebben afgelegd gaven ons een uiterst positieve indruk. De prestaties van deze autoband werden bevestigd dankzij Duitse instituten (Tüv Süd, Dekra, Utac) in opdracht van Michelin uitgevoerde tests. Deze resultaten komen overeen met onze eigen ondervindingen.

 

De  CrossClimate zal vanaf de lente van 2015 op markt verkrijgbaar zijn in 23 verschillende maten van 15 t/m 17 inch, om de meeste compacte modellen en sedans te voorzien. Dit aanbod zal in de komende maanden verder aangevuld worden.

>> Vergelijk vanaf nu de  prijzen van de Michelin CrossClimate!

>> Bekijk de bandenmaten van de Michelin CrossClimate.